Jharkhand Board Class 6TH Sanskrit Notes | का एषा (आकारान्तस्त्रीलिङ्गः)
JAC Board Solution For Class 6TH Sanskrit Chapter 3
पाठ का हिन्दी अनुवाद
पाठ:― सा का?
सा लेखिका।
लेखिका किं करोति?
लेखिका कथां लिखति ।
अर्थ― वह कौन है?
वह लेखिका है।
लेखिका क्या करती है?
लेखिका कथा लिखती है।
पाठ:― एषा का?
एषा शिक्षिका।
शिक्षिका कुत्र गच्छति ?
एषा पाठशालां गच्छति ।
अर्थ― यह कौन है?
यह शिक्षिका है।
शिक्षिका कहाँ जाती है?
यह पाठशाला जाती है।
पाठ:― ते के?
ते घटिके।
घटिके किं सूचयतः?
घटिके समयं सूचयतः ।
अर्थ― वे (स्त्री०) कौन हैं?
वे (स्त्री०) दोनों घड़ियाँ हैं।
दोनों घड़ियाँ क्या सूचित करती हैं ?
दोनों घड़ियाँ समय की सूचना देती हैं।
पाठ:― एते के?
एते पाचिके।
पाचिके किं कुरुतः?
एते भोजनं पचतः ।
अर्थ― ये दोनों कौन हैं?
ये दोनों खाना बनाने वाली हैं।
दोनों खाना बनाने वाली क्या करती हैं?
ये दोनों भोजन पकाती हैं।
पाठ:― ता: का:?
ताः द्राक्षाः।
किं द्राक्षा: पक्वाः?
आम्, ता: पक्वाः।
अर्थ― वे सब (स्त्री०) क्या है?
वे सब अंगूर हैं।
क्या अंगूर पके हुए हैं?
हाँ, वे सब पके हुए हैं।
पाठः― एताः काः?
एताः कुण्डलिकाः।
किं कुण्डलिकाः लवणीयाः?
न, एता: मधुराः ।
अर्थ― ये सब क्या हैं?
ये सब जलेबियाँ हैं।
क्या जलेबियाँ नमकीन हैं?
नहीं, ये सब मीठी हैं।
अभ्यासः
प्रश्न संख्या 1 और 2 शब्दार्थ एवं उच्चारण है।
3. उदाहरणं दृष्ट्वा रिक्तस्थानानि पूरयत―
एकवचनम् द्विवचनम् बहुवचनम्
यथा― छात्रा छात्रे छात्रा :
भार्या ........ ..........
......... सीते ...........
........... ........... शाखा:
वीणा ........... वीणाः
लता .......... ..........
खट्वा खट्वे ..........
उत्तर― भार्या भार्ये भार्याः
सीता सीते सीता:
शाखा। शाखे शाखा:
वीणा वीणे वीणा:
लता लते लताः
खट्वा खट्वे खट्वाः
4. मजूषातः शब्दान् चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत―
गायिकाः शिक्षिकाः सा
लेखिका सूचिके पिपीलिकाः
(क) ................... पाठयन्ति ।
(ख) ................... लिखति ।
(ग) .................... हसति ।
(घ) .........…........ गायन्ति ।
(ङ) ................... चलन्ति ।
(च) .................... स्तः ।
उत्तर― (क) शिक्षिकाः
(ख) लेखिका
(ग) सा
(घ) गायिकाः
(ङ) पिपीलिकाः
(च) सूचिके
5. उचितपदानि संयुज्य वाक्यानि रचयत―
गायिके चरन्ति ।
नौका पतति ।
बालिके विहरन्ति ।
अजा: तरति ।
शाखा गायतः।
चटका: गच्छतः।
उत्तर― गायत:
तरति
गच्छतः
चरन्ति
पतति
विहरन्ति
6. मञ्जूषातः उचितं क्रियापदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत―
सन्ति भवति स्त:
अस्ति पश्यन्ति नृत्यतः
(क) शिक्षिका ................
(ख) द्विचक्रिकाः ................
(ग) बालिके ................
(घ) ताः .................
(ङ) पुष्पमाले .................
(च) प्रतियोगिता .................
उत्तर― (क) शिक्षिका अस्ति
(ख) द्विचक्रिकाः सन्ति
(ग) बालिके नृत्यतः
(घ) ताः पश्यन्त
(ङ) पुष्पमाले स्तः
(च) प्रतियोगिता भवति
7. वर्णसंयोजनं कृत्वा पर्व कोष्टके लिखत―
यथा― प् + अ + ठ् + त + इ = पठति
ग् + अ + च + छ् + अ् + त् + इ = [ ]
व् + ई + ण् + आ = [ ]
म् + आ + प् + इ + क् + आ: = [ ]
ख् + अ + ट् + व् + आ = [ ]
प् + अ + त् + र् + इ + क् + आ = [ ]
घ् + अ + ट् + इ + क् + आ = [ ]
उत्तर― गच्छति
वीणा
मापिकाः
खट्वा
पत्रिका
घटिका
8. चित्राणि दृष्ट्वा संस्कृतपदानि निखत―
उत्तर―
9. सा, ते, ताः इत्येभ्यः उचितं सर्वनामपदं चित्वा रिक्तस्थानानि
पूरयत―
यथा― सुधा वदति सा वदति।
(क) चटका: विहरन्ति । ............. विहरन्ति ।
(ख) पाचिके पचतः । .............. पचतः ।
(ग) जवनिका दोलति । .............. दोलति ।
(घ) महिलाः वदन्ति । .............. वदन्ति ।
(ङ) मक्षिके उत्पततः । .............. उत्पततः ।
(च) अजा चरति । .............. चरति ।
उत्तर― (क) ता:
(ख) ते
(ग) सा
(घ) ता:
(ङ) ते
(च) सा
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