Jharkhand Board Class 6TH English Notes | A Teacher for All Seasons
JAC Board Solution For Class 6TH English Chapter 4
(एक सदाबहार शिक्षक)
पाठ का सारांश
पढ़ने से पहले- जब आप 'टीचर' शब्द सुनते हैं, तो आपके
मस्तिष्क में कौन से भाव उभरते हैं? क्या आप सोचते है वह आपके लिए
मित्र और पथ-प्रदर्शक (या प्रदर्शिका) है ? इस कविता 'ए टीचर फॉर
ऑल सीजन्स' में कवि सभी मौसम में माकूल एक सच्चे पूर्ण व्यक्ति होने
के लिए अपने शिक्षक के प्रति आभार व्यक्त करती है।
A teacher is...............have doubts. [Page -25]
एक शिक्षक वसन्त ऋतु के समान है जो नव-हरित अंकुरों का पोषण
करता है, जब कभी उन्हें शंका (जिज्ञासा) होती है, प्रेरित करता है और
उनकी अगुआई करता है।
A teacher is................... discontent. [Page -25]
एक शिक्षक ग्रीष्म ऋतु के समान है जिसकी सूर्य-सी प्रखरता
अध्ययन को, असंतोष का निवारण कर आनन्दपूर्ण बनाता है।
A teacher is................atmosphere. [Page-25]
एक शिक्षक झरना (जल-प्रपात) के समान है चमकीले रंग-बिरंगे
पाठ और सुखद वातावरण खुरदुरे और स्पष्ट तरीकों के साथ ।
A teacher is....................helpful guide. [Page - 25]
एक शिक्षक शीत ऋतु के समान है जब बाहर कड़ाके की बर्फबारी
हो रही है, विद्यार्थियों को गर्मजोश और मददगार मार्गदर्शक के रूप में
सहज रखकर।
Teacher, you...............my gratitude. [Page-25]
शिक्षकों, आप आनन्ददायक मंशा से ये सभी चीजें करते हैं; आप
सदाबहार शिक्षक है और आपके प्रति मेरा कृतज्ञ भाव है।
कवि को जाने―जोअन्ना फुच्स (1932-2013) एक प्रसिद्ध कवयित्री
है। उसने लगभग मूल ग्रीटिंग कार्ड कविताएँ और सभी अवसरों के लिए
पारम्परिक, भावनात्मक, मर्मस्पर्शी अच्छी प्राचीन कविताएँ लिखी हैं।
Words meaning
Fall (फॉल)―झरना, जल-प्रपात I Nurtures (नरचर्स)― पोषण
करता है। Sprouts (स्प्राउट्स)― अंकुरित होता है। Encourages
(इनकरेज)― सहारा देता है। Temperament (टेम्परामेन्ट)― स्वभाव ।
Discontent (डिसकन्टेंट)― असंतोष | Atmosphere (एटमॉसफेयर)―
वायुमंडल, आस-पास I Comfortable (कम्फोर्टेबल)― आरामदायक ।
Attitude (एटिट्यूड)― दृष्टिकोण । Pleasant (प्लीजेंट)― आनन्ददायक ।
Explore the Text
□ Auswer the following questions :
1. What is the poem about?
Ans. The poem is about a teacher. The poet expresses her
gratitude to the teacher for being a truly perfect person, suitable
for all season.
2. Name the seasons mentioned in the poem?
Ans. The seasons mentioned in the poem are spring,
summer, winter and autumn.
3. What makes studying a pleasure?
Ans. The poet compares the teacher with summer whose
sunny temperament makes studying pleasure.
4. How does the poet pay gratitude towards the teachers?
Ans. The poet expresses gratitude to the teacher for being
a truly perfect person suitable for all seasons.
Write five pairs of rhyming words from the poem:
For example sprouts doubts
1. gratitude attitude
2. studying preventing
3. all fall
4. guide outside
5. summer colour
B Word Power :
Read the clues below to guess the words from the poem :
1. A season having snowfall. ...................
2. A pronoun used for students. ...................
3. An adjective used for colour. ....................
4. A personal pronoun used for the teacher. ..............
Ans. 1. Winter 2. New green sprout 3. Bright 4. Spring
Complete the following by using the words given in the
box:
[slow, gentle, strong, sweet, white, light]
1. ................... like a feather
2. .................... like a honey
3. ..................... like a breeze
4. ...................... like snow
5. ....................... like an ox
6. ........................ like a tortoise
Ans. 1.light, 2.sweet, 3.gentle, 4.white, 5 strong,
6. slow.
Write the qualities the he/she/has related to the seasons
Season Qualities (any three)
Spring encourage, _________, ________
Summer __________, _________, _________
Autumn __________, _________, _________
Winter __________, _________, _________
Ans. Spring encourage, nurtures, leads.
Summer temperament, pleasure, content.
Autumn crisp, clear, happy
Winter comfortable, warm, helpful
■■